U današnjem povezanom svetu, teško je ostati izolovan i ne biti prisutan u online sferi, a posebno kada su u pitanju pravni subjekti.
Korišćenje društvenih mreža u poslovanju je odavno realnost i nešto što može unaprediti poslovanje. Ali, isto tako važan je način i pravac komunikacije – profesionalno, planski i ne jednosmerno.
Nedavno je na tu temu sprovedno ispitivanje među 300 osoba koje vode mala preduzeća u SAD. Pojedini rezultati su bili očekivani, dok su neki iznenadili autore ispitivanja.
Ovako su na postavljena pitanja odgovorili ispitanici:
1. Imate li web sajt?
Većina malih preduzeća poseduje web sajt, što je za 50% više nego u periodu od pre tri godine. To je dobar pokazatelj, jer se mnoga preduzeća okreću digitalnom marketingu koji donosi više rezultata od tradicionalnog. Pravila korišćenja društvenih mreža se menjaju, ali sajt je nešto što ostaje u vlasništvu kompanije, njeno pravo ogledalo.
2. Da li prodajte direktno kupcima?
Ne iznenađuje činjenica da B2C brendovi koriste društvene mreže. Facebok, Instagram i Pinterest su najzastupljenije kod B2C modela poslovanja, dok su LinkedIn, Twitter i Slideshare više fokusirani na B2B model. Google+ i Youtube su prisutni u obe sfere.
3. Da li su vaši klijenti mahom žene?
Žene su aktivnije na društvenim mrežama, a primarna društvena mreža im je Pinterest. Na ovo pitanje 63% ispitanika je odgovorilo da žene ne čine većinu među njihovim klijentima. Više od polovine malih brendova kroz marketing podjednako dopre do žena i muškaraca.
4. Da li ste ikada gledali video na Youtube?
Youtube ostaje najveća propuštena prilika za mali biznis, jer preko 98% ispitanika je reklo da je gledalo neki od videa, a tek nešto više od 10% koristi video marketing. Vlasnici malih preduzeća imaju širok spektar mogućnosti za kreiranje video materijala koji mogu na adekvatan način koristiti na YT-u kao deo marketinga.
5. Da li vam je potrebno da se vaš biznis visoko kotira na pretraživačima?
Dobro pozicioniranje na pretraživačima je od ključne važnosti za mali biznis koji je u razvoju, tako da je 87% ispitanika odgovorilo da im je SEO bitan. Međutim, SEO usluge najčešće prevazilaze postojeće budžete malih kompanija, jer prosečan SEO projekat košta 4.000$ (kako navodi moz.com). Preduzetnici mogu uticati na svoju poziciju na pretraživačima fokusirajući se na adekvatan izbor naziva domena, kontent marketing i postojanju visokokvalitetnih linkova ka njihovom sajtu.
6. Da li držite predavanja, radionice ili prezentacije?
Samo 36% vlasnika malih preduzeća drži prezentacije, radionice i predavanja. Obrazovni marketing nudi ogromnu šansu brendovima da dopru do šire publike, obezbede adekvatne informacije i izgrade listu klijenata. Od ovoga mogu prosperirati kako B2B, tako i B2C brendovi.
7. Da li želite da privučete pažnju većih igrača?
Nešto više od polovine anketiranih (57%) izjasnilo se da im je neophodno da privuku pažnju uticajnih ljudi u njihovoj industriji. Twitter je za to odličan, jeftin način da se dopre do ključnih ljudi u sferi delovanja malog biznisa. Međutim, preduzetnici Twitter i dalje vide kao društvenu mrežu koju koriste slavne ličnosti.
Dok definicija uticajne osobe varira od od oblasti do oblasti, na Tviteru ćete pronaći ključne ljude koji svakodnevno komuniciraju sa drugima. Brendovi bi trebali da budu na Tviteru, da se fokusiraju na ključne ljude u oblasti njihovog delovanja i da se uključe u komunikaciju sa njima.
8. Koji je vaš najveći izazov na društvenim mrežama?
Najveći izazov sa kojim se susreću mali brendovi je da su preplavljeni informacijama da ne znaju odakle da počnu. Skoro svaki brend pretpostavlja da mu je Fejsbuk neophodan, ali u realnosti samo oni koji pripadaju B2C biznisu imaće korist od prisustva na ovoj mreži.
U većini slučajeva, mala preduzeća nemaju jasnu strategiju korišćenja i nastupa na društvenim mrežama. Najčešće ne znaju koja pitanja da postave i u kom pravcu da razvijaju svoje prisustvo na određenoj društvenoj mreži.
Mnogi se suočavaju sa ogromnim brojem društvenih mreža koje mogu koristiti, ali ne znaju koja od njih ima najveći potencijal za njihov biznis. Previše brendova ima potrebu da bude prisutno svuda i najčešće sagore i osećaju se isfrustrirano, jer razvodnjeno prisustvo ne daje rezultate.
Treći izazov sa kojim se mala preduzeća suočavaju je da ne vide povratak uloženih sredstava (ROI). Ova pojava ne iznenađuje, jer brendovi koji nemaju jasnu strategiju delovanja i ne znaju od koje online platforme da krenu ne mogu ni očekivati adekvatan ROI. Od ključnog je značaja da mala preduzeća razviju strategiju, definišu društvenu mrežu koja njihovim potrebama i ciljevima najviše odgovara i da blagovremeno mere rezultate svog delovanja.
Izvor: portal Marketing mreža http://marketingmreza.rs/kako-mala-preduzeca-koriste-drustvene-mreze/