MARKETING I USPEŠNO POSLOVANJE U SRBIJI U DOBA KORONE

Godinu za nama obeležila je globalna pandemijska kriza – na zdravstvenom, ali i na svim drugim poljima života  rada. Kriza je prošla, ali ušli smo u stanje neizvesnosti, koje će svakako potrajati i narednih meseci. Efekte svega što preduzimamo ili ne preduzimamo osećaćemo i u godinama pred nama.

Kako su krizu prebrodile preduzetničke firme u Srbiji? Šta im je bio najveći izazov? Šta procenjuju da je najveći rizik u nastavku godine? Šta od njih možemo naučiti?

 

  • Ko su preduzetnici i njihove firme u Srbiji?

Preduzetničke firme prepoznatljive su po brzom reagovanju u krizi, efikasnim rešenjima, fleksibilnosti u radu, radoznalom, istraživačkom i inovativnom razmišljanju i u krizi i van nje. One su generator ubrzanog razvoja i u Srbiji i u svetu, bez obzira da li imaju 5, 25, 55, 155 ili 355+  zaposlenih. Sektor malih i srednjih preduzeća u Srbiji generiše 28% BDP i zapošljava 44% registrovane zaposlenosti.

Deo odgovora na pitanje ko su preduzetnici u Srbiji, daje i istraživanje „EY Preduzetnički barometar 2020“, koje svake godine sprovodi kompanija Ernst&Young Srbija (link: https://www.ey.com/sr_rs/entrepreneur-of-the-year/serbian/ey-preduzetnicki-barometar-2020)

  • 75% anketiranih preduzetnika je fakultetski obrazovano (rast od 2% u odnosu na prethodnu godinu)
  • 27% anketiranih preduzetnika/preduzetnica je ženskog pola (rast od 4% u odnosu na prethodnu godinu)
  • 27 godina je prosečna starost anketiranih preuzeća, a 133 je prosečan broj zaposlenih

 

  • Kako preduzetnici ocenjuju krizni period za nama i izazve pred nama?

U protekloj 2020. godini, većina anketiranih (75%) ocenjuje da je kriza negativno uticala na njihovo poslovanje, ali postoji i 20% onih preduzetnika koji su u krizi prepoznali šansu za razvoj svog poslovanja.

Kao najveći izazov u donošenju odluka i daljem razvoju kompanija, anketirani (njih 82%) vide dugotrajnu NEIZVESNOST uzrokovanu pandemijom.

Ipak, kao najveći FAKTOR RIZIKA za poslovanje, 73% anketiranih navodi probleme u prodaji, zbog smanjenja potražnje za proizvodima i uslugama.

 

  • Koje su strategije primenile preduzetničke firme za opstanak svojih biznisa?

Prepoznatljivi po efikasnosti i u rešavanju kriznih situacija, preduzetnici su – brže od drugih – pristupili saniranju štete i strategijama za opstanak i dalji razvoj biznisa, od kojih ističu tri najvažnije:

  • Strategiju prilagođavanja proizvoda ili uvođenja novih proizvoda primenilo je 55% anketiranih,
  • Uvođenje rada od kuće primenilo je 53% anketiranih,
  • Unapređenje marketing strategije primenilo je 45% anketiranih.

 

Zajedničko za navedene strategije jeste pojačana empatija i fokus na ljude – kako one u internim timovima, tako i eksterno – osluškivanje i razumevanje značajnih promena u stavovima i očekivanjima potrošača. I namera da se na te nove zahteve odgovori.

Nije neočekivano da je marketing zauzeo veoma visoko mesto u preduzetničkim strategijama – takvo razmišljanje im je i obezbedilo dobru tržišnu poziciju, a sada će im obezbediti opstanak i trajanje.

 

Kakvi su vaši poslovni i marketing planovi za ovu godinu?

Pišite nam na office@blumengroup.rs