“Od komunikacije iza zatvorenih vrata, do prefinjene umetnosti ubeđivanja – kako god ga definisali, lobiranje ima samo jedan jedini cilj – zaštiti sopstveni interes i izvršiti ključni uticaj na donosioce odluka”, reči su kojima se prof. dr Boris Cizelj, diplomata svetskog glasa i dugogodišnji lobista u Briselu, obratio sinoć prisutnima u Privrednoj komori Beograda. Prepuna svečana sala pokazala se premalom da primi sve zainteresovane za predavanje “Izazovi lobiranja u Evropskoj uniji”, održanog u organizaciji DOBA fakulteta za primenjene poslovne i društvene studije, Društva lobista Srbije i agencije Blumen Group.
“Ključna stvar kod lobiranja jeste pravovremeno prepoznati problem i identifikovati pravu osobu kojoj se treba obratiti. To neće uvek biti hijerarhijski najbolje pozicionirana figura, naprotiv, nekada će to biti niži savetnik kome ekspertsko znanje omogućava veliki uticaj na donošenje odluke“, ocenio je Cizelj i objasnio da uspešnog lobistu čine kontekstualna i emocionalna inteligencija. „Nije dovoljno biti samo pametan, već i uvažavati specifične okolnosti u datom trenutku. Dobar lobista je ugledan i interesantan sagovornik, koji zna da impresionira i privuče organizacije sa sličnim interesima. U složenom sistemu kakva je Evropska unija danas gotovo da je nemoguće biti solo igrač. Stvaranje koalicija je najefikasniji put do rezultata“.
Kao ekspert u složenom sistemu donošenja odluka o korišćenju sredstava evropskih fondova i programa, Cizelj je ocenio da Srbija mora da pojača svoje prisustvo i aktivnosti u Briselu, kako bi značajno skratila postupak pridruživanja i učlanjenja. “Na državnom nivou Srbija ne raspolaže lobističkom kancelarijom u drugoj po veličini svetskoj pregovaračkoj prestonici. To za zemlju kandidata za ulazak u Uniju predstavlja ozbiljan minus”, zaključio je Cizelj.