ŠTA VAŠI KUPCI OČEKUJU OD VAS?

Iza nas je više od dva meseca globalne pandemijske krize, koja je unela velike promene u naše živote, kako na polju zdravlja zajednice i poimanja zdravlja pojedinca, tako i na polju ekonomije, društvenih odnosa, porodičnih i ličnih odnosa. Život u karantinu, koji je  svakodnevica u većini zemalja, doneo je i mnoge promene u navikama potrošača, kada je u pitanju vrsta i količina informacija koju konzumiraju, način formiranja mišljenja i stavova, pristup informacijama, vrsti i količini medijskog zadržaja i načinu korišćenja interneta u poslovne i lične svrhe. U mnogim zemljama, kao što je i kod nas slučaj, došlo je do ubrzanog procesa digitalizacije i internet je ušao na velika vrata u naše domove, živote, poslovne zajednice.

Neke od ovih promena svakako će ostati trajne, neke će biti brzo zaboravljene, ali kao i u svakoj krizi – vaši potrošači pamtiće kako se vaša kompanija/brend odnosila prema krizi i njihovim potrebama u krizi.  Da li ste se povukli i ućutali ili čak i pojačali komunikaciju sa kupcima? Da li ste forsirali samo prodajne aktivnosti? Da li ste izbegavali teme vezane za Covid-19, bez obzira na realne pretnje i strahove vaših kupaca? Da li ste im bili podrška vašim pozitivnim porukama? Da li ste zadržali svoju viziju, a korigovali samo način komunikacije? Da li ste pokazali da vaša kompanija/brend ima empatiju za sve što se dešava u okruženju? Da li ste im pomogli savetima za svakodnevni život i rad?

U svetu su već realizovana istraživanja o očekivanjima i novim navikama potrošača, sa ciljem prilagođavanja komunikacije aktuelnom trenutku, ali i prilagođavanja promenjenim  očekivanjima potrošača. Tako, rezulatati istraživanja agencije « Kantar », realizovanog na uzorku od 35.000 ispitanika širom sveta, pokazuju da :

  • Svega 8% ispitanika smatra da u vreme krize kompanije treba da prekinu oglašavanje i komunikaciju,
  • Skoro 80% ispitanika smatra da kompanije treba da pojačano brinu o zaposlenima, i žele da vide dokaze toga,
  • Dve trećine ispitanika smatraju da prioritet u narednom periodu treba da budu rad od kuće i uopšte fleksibilan rad – i žele da vide odnos kompanije prema tim pitanjima,
  • Svega 30% ispitanika želi da vidi promocije i popuste u komunikaciji kompanija i brendova,
  • 78% ispitanika želi da im kompanije/brendovi savetima pomognu u svakodnevnom životu,
  • 75% ispitanika smatra da kompanije/brendovi treba da ih informišu redovno o aktivnostima koje preduzimaju i da ni na koji način ne treba da zloupotrebljavaju nastalu situaciju.

 

S druge strane, uprkos jasno iskazanim potrebama i očekivanjima potrošača, jedno od istraživanja sprovedenih u Velikoj Britaniji, pokazuje da čak 60% kompanija revidira i smanjuje svoje budžete i/ili odlaže svoje komunikacijske kampanje, što će se – dugoročno gledano – negativno odraziti i na odnos potrošača prema njima.

 

Navedeni rezultati agencije « Kantar » podržani su i podacima koje je objavio Global Web Index, a u kome se navode i očekivanja potrošača kada su u pitanju informacije za kojima tragaju:

  • 56% potrošača želi sveže informacije o stanju epidemije u njihovoj zemlji, a 50% njih želi i iste te informacije iz njihovog lokalnog okruženja,
  • 38% potrošača želi da čuje pozitivne priče o reakcijama na krizu izazvnu virusom COVID-19,
  • 37% potrošača želi da čuje savete o tome kako da sačuvaju zdravlje, kako da aktivno i korisno provedu svoje vreme,
  • 27% potrošača očekuje savete i ideje o aktivnostima kod kuće u doba COVID-19

 

Kriza prouzrokovana virusom COVID-19 menjaće svoje forme i prioritete u zajednicama, ali će svakako još dugo uticati na unutrašnju organizaciju kompanija, odnos prema zaposlenima, odnos prema kupcima i komunikaciju na tržištu.

Na pragu ulaska u novu poslovnu realnost, vreme je da svoje poslovne aktivnosti i strategije korigujemo i naspram naših kupaca – klijenata – potrošača, jer su upravo ti odnosi dugoročno presudni za razvoj kompanija i brendova.

 

(Izvori : Marketing Week https://www.marketingweek.com/brands-advertising-coronavirus-crisis/, Global Web Index: www.globalwebindex.com)