Drugog dana 34. Međunarodnog sajma turizma, u petak, 24. februara, sa puno dobre energije i entuzujazma ispraćena je panel diskusija na temu “Prepoznatljivost regija i promocija turističkih destinacija – put do zadovoljnog gosta i ispunjenih kapaciteta”.
Panel u organizaciji Privredne komore Srbije i agencije Blumen group, koje zajedno već tri godine uspešno sprovode projekat Hello, Serbia!, otvorio je probleme sa kojim se suočavaju turistički subjekti u razvoju i promociji svojih turističkih proizvoda, ali i potencijalna rešenja i primere onih koji su u tome uspeli.
Bili smo u prilici da čujemo Nenada Nikolića, rukovodioca lokalne akcione grupe na području srednjeg Potamišja, koji nam je govorio o razvojnim principima LEADER Initiative u Srbiji tzv. „razvoj odozdo na gore“. Ovaj princip počiva na identitetu, potrebama i razvojnim kapacitetima regiona, prepoznatim i iniciranim od strane samih građana koji ličnom inicijativom, udruživanjem i zajedničkim radom unapređuju svoje poslovno i životno okruženje.
Gospođa Ljubica Marković iz Regionalne privredne komore Valjeva (RPK), predstavila nam je „mentorski princip“ podsticanja ženskog preduzetništva u ruralnim sredinama (RPK je partner Udruženja poslovnih žena Srbije – nosioca projekta za podsticanje ženskog preduzetništva u ruralnom turizmu). Iskustvo i znanje koje mentorke prenose početnicama u preduzetništvu, dragoceno je za efikasan razvoj i postizanje pozitivnih rezultata u kratkom vremenskom periodu.
O značaju i vrsti institucionalne podrške koju privredni subjekti mogu dobiti govorili su Dragana Šabić, sekretar Udruženja za turizam i ugostiteljstvo Privredne komore Srbije, kao i Dragan Mirković, čija je specijalnost ruralni razvoj u okviru Ministarstva poljoprivrede, trgovine, šumarstva i vodoprivrede.
Kako to izgleda u „realnom sektoru“ kada neko odluči da pokrene svoj biznis, sa kojim se problemima suočava, na kakvu i čiju podršku može da računa, koliko je važno okupiti dobar i profesionalan tim – govorila nam je Sanja Knežević (idejni tvorac i realizator projekta Etno selo “Latkovac” i Ambasadorka ženskog preduzetništva u Srbiji). Kako Sanja navodi, ključ uspešnog poslovanja Etno sela Latkovac jeste sprega porodičnog biznisa i profesionalizma sa kojim su poslu pristupili, ništa ne prepuštajući slučaju i kontinuirano unapređujući ne samo svoje smeštajne kapacitete nego pre svega raznovrsnost i kvalitet svoje usluge. Kada se na sve to nadoveže temeljan i profesionalan pristup promociji, koju neguje Sanjin tim, kako u Srbiji tako i van nje, jasno je zašto su kapaciteti popunjeni, a gosti više nego zadovoljni!
Zaključujući izuzetno dinamičnu i bogatu diskusiju koja je potrajala mnogo duže od planiranog vremena, prisutni su jednoglasno ocenili da će komunikacija i edukacija u razvoju turističke privrede sve više dobijati na značaju, kao i mogućnost da se poslovni rezultati i primeri dobre prakse predstave javnosti kroz specijalizovane poslovne portale i magazine turističke privrede kao što je Helloserbia.com agencije Blumen group.